علائم-کمبود-پتاسیم-در-گیاهان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان به عنوان یک بیماری شناخته می شود که معمولا در گیاهان دارای خاک شنی بیشتر مشاهده می شود زیرا یون های پتاسیم  (k+)بسیار محلول هستند و به راحتی از خاک های فاقد کلوئید شسته می شوند. کمبود پتاسیم در خاکهای گچی یا ذغال سنگ نارس با محتوای رس کم نیز معمول است. به علت نقش مهم پتاسیم در رشد گیاهان و دریافت محصول مرغوب و با کیفیت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، شناسایی و درمان علائم کمبود پتاسیم برای پرورش دهندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید:کود فسفیت پتاسیم مایع به همراه مس


نقش پتاسیم در گیاهان

نقش-پتاسیم-در-گیاهان

نقش-پتاسیم-در-گیاهان

نقش اصلی پتاسیم تأمین محیط یونی برای فرآیندهای متابولیکی در سیتوزول است و به عنوان عامل تنظیم کننده فرآیندهای مختلف از جمله تنظیم رشد است. برخلاف نیتروژن و فسفر ، از پتاسیم در سنتز ساختاری مولکول های مهم شیمیایی استفاده نمی شود. پتاسیم در محلول سلول های گیاهی یافت می شود،

در واقع گیاه را از پژمردگی باز می دارد. گیاهان برای سنتز پروتئین و باز و بسته شدن روزنه به یون های پتاسیم نیاز دارند و پتاسیم در عملکرد صحیح روزنه ها (سلول های واقع در پایین برگ که باز و بسته می شوند تا بخار آب و گازهای زائد خارج شوند) نقش دارد و به عنوان یک فعال کننده آنزیم عمل می کند. کمبود یون های پتاسیم می تواند توانایی گیاه در حفظ این فرایندها را مختل کند و در پی آن علائم کمبود پتاسیم در گیاهان ظاهر شود. پتاسیم همچنین در سایر فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند فتوسنتز، سنتز پروتئین، فعال سازی برخی از آنزیم ها و… نقش دارد.

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان

به طور معمول علائم کمبود پتاسیم در گیاهان شامل سوزش قهوه ای و پیچ خوردگی نوک برگ ها و همچنین کلروز (زرد شدن) بین رگبرگ های برگ است. لکه های بنفش نیز ممکن است در قسمت زیرین برگ ظاهر شود. رشد گیاه ، رشد ریشه و رشد دانه و میوه معمولاً در گیاهان کمبود پتاسیم کاهش می یابد. غالباً ، علائم کمبود پتاسیم ابتدا در برگهای مسن (پایین) ظاهر می شود زیرا پتاسیم یک ماده مغذی متحرک است، به این معنی که یک گیاه می تواند پتاسیم را به برگهای جوانتر هنگامی که کمبود K دارد اختصاص دهد.

گیاهان دارای کمبود بیشتر پتاسیم در معرض آسیب های ناشی از سرما و بیماری هستند و علائم آنها اغلب می تواند با سوزاندن باد یا خشکسالی اشتباه گرفته شود. این کمبود بیشتر در چندین محصول مهم میوه و سبزی شایع است و در گیاهان سیب زمینی، برنج، گوجه فرنگی، سیب، توت، انگور و تمشک بیشتر دیده می شود. چغندر قند، غلات و شبدر نیز معمولاً دچار کمبود پتاسیم می شوند.

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان مختلف

علائم کمبود پتاسیم در گیاهانی که بیشتر دچار کمبود پتاسیم می شوند  به شرح زیر است:

 سیب زمینی

در سیب زمینی ، اندازه غده بسیار کاهش یافته و عملکرد محصول کم است. برگهای گیاه مات به نظر می رسند و غالباً به رنگ سبز آبی با کلروز بینابینی هستند. برگها همچنین در قسمتهای زیرین لکه های کوچک و قهوه ای تیره و در سطوح فوقانی به شکل برنز ایجاد می شوند.

گیاهان برنجی

در برنجی ها، برگها به رنگ سبز آبی و ممکن است درجه کمی از کلروز بینابینی داشته باشند. سوزش در امتداد لبه های خارجی برگ ها امری عادی است و برگ ها به دلیل رشد کند اغلب بافت سختی دارند.

 گوجه فرنگی

در گوجه فرنگی ساقه ها چوبی شده و و رشد آن کند می شود. برگها به رنگ سبز آبی و سبز هستند و ناحیه روده ای اغلب به رنگ خاکستری کم رنگ محو می شود. برگها ممکن است ظاهری برنز داشته باشند و تکه های زرد و نارنجی در برخی از برگچه ها ایجاد شود. میوه ها غالباً ناهمگون رسیده و گاهی اوقات لکه های سبز رنگی در نزدیکی ساقه ها دارند.

 سیب

در سیب ، برگها در اطراف لبه ها سوزانده می شوند و کلروز بینابینی شایع است. میوه های سیب اغلب طعم کمی اسیدی یا چوبی دارند.

 انگور و توت

در انگور ، توت و تمشک ، برگشت شاخه ها رایج است و اگرچه گیاه در مراحل اولیه کمبود ممکن است جوانه های شکوفه زیادی تولید کند، راندمان میوه پایین و میوه ها از کیفیت پایین برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید : تاثیر پتاسیم هیپوسولفیت مایع بنشت بر محصولات جالیزی

اهمیت درمان کمبود پتاسیم در گیاهان

برای بسیاری از گونه ها، گیاهان دارای کمبود پتاسیم بیشتر از گیاهانی که سطح پتاسیم کافی دارند، در معرض آسیب سرما و برخی بیماری ها هستند. افزایش مقاومت به بیماری همراه با سطح کافی پتاسیم نشان می دهد که پتاسیم در ایجاد مقاومت در برابر بیماری نقش دارد و نشان داده شده است که افزایش سطح پتاسیم در گیاهان دارای کمبود، از شدت بسیاری از بیماری ها می کاهد.

در برخی گیاهان به دليل تغييرات ژنتيكي در جذب K كارايي بيشتري دارند و اغلب اين گياهان در برابر بیماری مقاومتر هستند. مکانیسم اثر به این صورت است که سیلیس ، که در صورت وجود پتاسیم کافی در مقادیر بیشتری انباشته می شود، در دیواره های سلولی گنجانده شده و باعث تقویت لایه اپیدرمی می شود که به عنوان یک مانع فیزیکی برای عوامل بیماری زا عمل می کند. همچنین پتاسیم در ضخیم شدن مناسب دیواره های سلولی نقش دارد. لذا شناسایی علائم کمبود پتاسیم در گیاهان و درمان آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید : کود فسفیت پتاسیم

درمان کمبود پتاسیم در گیاهان

درمان-کمبود-پتاسیم-در-گیاهان

درمان-کمبود-پتاسیم-در-گیاهان

پس از شناسایی علائم کمبود پتاسیم در گیاهان باید به درمان این کمبود بپردازیم. وقتی پتاسیم به راحتی در خاک موجود باشد، گیاه آن را از طریق کانالهای غشای پلاسما و ناقلین H+/+K با میل بالا جذب کرده و در واکوئل ذخیره می کند.کود پتاسیم که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، کلرید پتاسیم است. سایر کودهای معدنی پتاسیم شامل نیترات پتاسیم، سولفات پتاسیم و فسفات منو پتاسیم هستند.

درمان های شامل پتاسیم مناسب برای کشاورزی ارگانیک شامل تغذیه با مایع کود خانگی، افزودن کنجاله جلبک دریایی، کمپوست غنی از پوست موز پوسیده است. خاکستر چوب نیز دارای محتوای پتاسیم زیادی است اما باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد زیرا بر سطح pH تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید:کود کامل پودری 30-5-15

همچنین رطوبت کافی برای جذب موثر پتاسیم لازم است. کمبود آب در خاک باعث کاهش جذب K توسط ریشه گیاه می شود. آهک زدن خاک های اسیدی می تواند با کاهش شستشو باعث افزایش احتباس پتاسیم در برخی خاک ها شود. به طور کلی روش هایی که باعث افزایش مواد آلی خاک می شوند، می توانند احتباس پتاسیم را نیز افزایش دهند. شرکت رویش پارس به عنوان تولید کننده عنوان کود های کشاورزی همواره آماده همکاری با پرورش دهندگان و کشاورزان محترم جهت تامین کننده کودهای کشاورزی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان شرکت رویش پارس و سفارش کود پتاسیم با شماره های 09137965001 ،  03131326055 و 03131326056  تماس بگیرید.

[ratings][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Related articles

more
کود-ماهی-را-برای-چه-گیاهانی-می-توانید-استفاده-کنید

کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید

شاید اگر قصد استفاده از کود ماهی را دارید این پرسش به ذهنتان خطور کند که اصلا کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید؟ کود ماهی به دلیل دا...

1399 دی 12
علت-خشک-شدن-خرمای-مضافتی-و-راه-حل-آن

علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن

در این مقاله به علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن می پردازیم. خرمای مضافتی شهر بم که در استان کرمان ایران واقع شده است، با نام "خرمای بم" شناخته می...

1399 دی 12
انواع-روش-های-از-بین-بردن-علف-های-هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز خیلی به نوع علف هرزی که اطراف گیاه یا درخت شما روئیده است بستگی دارد. برای از بین بردن علف های هرز، می‌توانید به...

1399 دی 12
ساده-ترین-راه-های-جلوگیری-از-سرما-زدگی-درختان-و-شوری-خاک

جلوگیری از سرما زدگی درختان و شوری خاک

...

1399 دی 12
علت-ریزش-گل-انار-و-جلوگیری-از-آن

علت ریزش گل انار و راه جلوگیری

...

1399 دی 12
کود-مرغی-برای-انار

کود مرغی برای درخت انار

...

1399 دی 12
تاثیر-نمک-بر-درخت-انار

تاثیر نمک بر درخت انار

...

1399 دی 12
کود-مرغی-و-هر-آنچه-که-باید-درباره-آن-بدانید

کود مرغی | هر آنچه که باید درباره آن بدانید

...

1399 دی 12
جدیدترین-تکنولوژی-های-کشاورزی-تا-سال-2023

جدیدترین تکنولوژی های کشاورزی تا سال 2023

...

1399 دی 12
درمان-بار-ندادن-پسته-افزایش-باردهی-پسته

درمان بار ندادن پسته | افزایش باردهی پسته

...

1399 دی 12

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

ارسال نظر

best sellers

more