علائم-کمبود-آهن-در-گیاهان

ظهور علائم کمبود آهن در گیاهان برای هر پرورش دهنده ای می تواند بسیار ناامیدکننده باشد. گیاهان برای داشتن بهترین حالت به مواد مغذی خاصی نیاز دارند. آهن برای همه گیاهان مهم است، زیرا بخشی از کلروفیل است که نقش اصلی را در فتوسنتز دارد. همچنین در آنزیم هایی وجود دارد که به گیاه امکان عملکرد و رشد می دهند. با اینکه وجود آهن در گیاهان برای رشد و حفظ شادابی آنها بسیار ضروری می باشد ولی از نظر مقداری در مقایسه با سایر مواد مغزی میزان کمتری از آن نیاز است. در این مقاله به علائم کمبود آهن در گیاهان و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

اگر متوجه علائم کمبود آهن در گیاهان خود شده اید می توانید مشخصات کود آهن بن فارم تولیدی شرکت رویش پارس را مشاهده فرمایید. درضمن می توانید با متخصصان ما تماس حاصل کرده و از مشاوره های رایگان ما استفاده کنید.


نقش آهن در گیاهان

آهن تقریباً برای همه موجودات زنده یک ریز مغذی ضروری است زیرا نقش مهمی در فرآیند های متابولیکی مانند سنتز DNA، تنفس و فتوسنتز دارد. بعلاوه، بسیاری از مسیرهای متابولیکی توسط آهن فعال می شوند. شایان ذکر است عدم تعادل بین حلالیت آهن در خاک و تقاضای آهن توسط گیاه از دلایل اصلی کلروز آهن است. اگرچه آهن در اکثر خاک های دارای هوادهی خوب وجود دارد، اما فعالیت بیولوژیکی آهن کم است زیرا در درجه اول ترکیبات فریک بسیار نامحلول را در سطح pH خنثی تشکیل می دهد. آهن در مسیرهای مختلف فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گیاهان نقش بسزایی دارد. این ماده به عنوان مولفه بسیاری از آنزیم های حیاتی مانند سیتوکروم های زنجیره انتقال الکترون عمل می کند و بنابراین برای طیف وسیعی از عملکردهای بیولوژیکی مورد نیاز است. در گیاهان، آهن در سنتز کلروفیل نقش دارد و برای حفظ ساختار و عملکرد کلروپلاست ضروری است. به همین علت شناسایی و درمان علائم کمبود آهن در گیاهان برای هر پرورش دهنده ای حائز اهمیت می باشد.

بیشتر بخوانید : علائم کمبود پتاسیم در گیاهان

تاثیر خاک در جذب آهن توسط گیاهان

آهن در بیشتر خاکهای طبیعی به وفور یافت می شود. این ماده به دو شکل اصلی وجود دارد: یون های (Fe2+ و Fe3+). این اتم های دارای بار مثبت به سطوح ذرات خاک که دارای بار منفی هستند می چسبند. این پیوندهای قوی اغلب بیش از 50،000 پوند آهن در هر جریب خاک نگه می دارد. اما مقدار قابل توجهی از این آهن به شکلی نیست که گیاهان بتوانند به راحتی آن را جذب کنند. برای ورود آهن به سیستم های خود ، ریشه گیاهان باید آهن را از سطح خاک بیرون بیاورد.

تاثیر PH خاک در جذب آهن

PH خاک می تواند بر توانایی جذب آهن توسط گیاهان تأثیر بگذارد. میزان بارندگی بیشتر به دفع عناصر اساسی خاک مانند کلسیم و پتاسیم کمک می کند و باعث کاهش PH می شود. در pH پایین ، اکثر گیاهان آهن کافی از خاک دریافت می کنند. اکثر گیاهان در خاک های زیر pH 6 کمبود آهن نخواهند داشت. با این حال ، برخی از گیاهان با pH 6 دچار کمبود آهن می شوند، در حالی که برخی دیگر تا زمانی که pH از 7 بیشتر نشود ، دچار علائم کمبود آهن در گیاهان نخواهند شد.

تاثیر سایر عوامل خاک بر جذب آهن

علاوه بر pH ، سایر عوامل خاک می توانند توانایی جذب آهن در گیاهان را کاهش دهند. خاکهایی که مقدار رس زیاد دارند و اغلب “سنگین” نامیده می شوند، ممکن است آهن کمی داشته باشند. این خاک ها معمولاً مواد آلی کمتری دارند که به گیاهان کمک می کند آهن را جذب کنند. افزودن کمپوست به این خاک ها می تواند به رفع مشکل کمک کند. خاکهای سنگین غالباً دارای مشکل تراکم و زهکشی هستند. در خاکهایی که مرطوب می مانند یا برای مدت طولانی تخلیه نمی شوند، ریشه ها هوای کافی ندارند و از این طریق توانایی جذب آهن را کاهش می دهند. بهبود زهکشی یک منطقه با افزودن کمپوست می تواند کمک کند. علاوه بر این ، مقدار زیاد فسفر می تواند جذب آهن را محدود کند. فسفر از ورود آهن به گیاه جلوگیری می کند، بنابراین کوددهی بدون کودهای فسفره  باعث می شود فسفر از خاک خارج شود و گیاهان به آهن موجود در خاک دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: کود آهن کلاته

علائم کمبود آهن

درمان-کمبود-آهن-در-گیاهان

درمان کمبود آهن در گیاهان

کمبود آهن می تواند همزمان با مرحله رشد اصلی گیاهان و همچنین در صورت استرس و تنش وارد شده به گیاه اتفاق بیافتد و علائم کمبود آهن در گیاهان با زردی شدید برگ های جوان و در بین رگبرگ ها مشخص شود. این اتفاق عمدتا به این دلیل است که آهن در گیاه متحرک نیست. برگ های جوان نمی توانند از برگ های مسن تر آهن بگیرند. با کمبود جدی آهن ، برگهای مسن تر نیز می توانند زرد شوند.

 

دلایل کمبود آهن در گیاهان

  1. PH در محیط ریشه خیلی زیاد است (pH> 6،5).
  2. محیط ریشه حاوی مقدار زیادی روی یا منگنز است.
  3. غلظت آهن در محیط ریشه خیلی کم است.
  4. دمای ریشه کم است.
  5. محیط ریشه خیلی مرطوب است و باعث می شود اکسیژن رسانی در ریشه ها راکد شود.
  6. عملکرد سیستم ریشه به دلیل آسیب دیدگی، آلودگی و .. مختل شده است.
  7. نور بیش از حد بر روی مخزن تغذیه وجود دارد. نور باعث رشد جلبک ها می شود. جلبک ها همچنین آهن را مصرف کرده و گیاه را دچار کمبود آهن می کند.

مراحل ظهور علائم کمبود آهن

  1. ظهور و گسترش رنگ زرد از داخل برگ ها به سمت خارج آن ها.
  2. ادامه زردی برگها تا تقریباً این زردی به سمت سفیدی می رود. همچنین برگهای بزرگ نیز به تدریج درگیر شده و رشد کلی کم می شود.
  3. در موارد جدی، برگ ها نکروز نشان می دهند و رشد و گلدهی گیاه از بین می رود.

برای مشاوره با متخصصان شرکت رویش پارس جهت پیشگیری و درمان انواع بیماری های مربوط به گیاهان با شماره های زیر تماس بگیرید:

دفتر فروش: 03131326055-03131326056

مدیر فروش: 09137965001

درمان کمبود آهن در گیاهان

با انتخاب خاک مناسب برای شرایط رشد (به عنوان مثال، از رشد گیاهان اسید دوست در خاکهای آهکی پرهیز کنید)، یا با افزودن کود مناسب یا کود کمپوست می توان از کمبود آهن جلوگیری کرد. اگر مشکوک به کلروز کمبود آهن هستید، PH خاک را با یک کیت یا ابزار آزمایش مناسب بررسی کنید. نمونه را هم از سطح خاک و هم از عمق خاک انتخاب کنید. اگر PH بیش از هفت است، آن را به محدوده ی 6.5 تا 7 کاهش دهید. کارشناسان شرکت رویش پارس توصیه می کنند برای اصلاح علائم کمبود آهن در گیاهان حتما از متخصصان فعال در زمینه درمان بیماری های گیاهان کمک بگیرید. برای مثال اضافه کردن بیش از اندازه اسید به خاک جهت کاهش PH می تواند باعث سمی شدن خاک شود. یکی از درمان های موقت با پاسخ سریع، اسپری کردن آهن مایع به صورت مستقیم به گیاه می باشد. این روش فقط تا زمان شروع درمان قطعی کمبود آهن می تواند پاسخگو باشد و به عنوان درمان اصلی توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید:کود پلی میکرو   

[ratings]

Related articles

more
کود-ماهی-را-برای-چه-گیاهانی-می-توانید-استفاده-کنید

کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید

شاید اگر قصد استفاده از کود ماهی را دارید این پرسش به ذهنتان خطور کند که اصلا کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید؟ کود ماهی به دلیل دا...

1399 دی 27
علت-خشک-شدن-خرمای-مضافتی-و-راه-حل-آن

علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن

در این مقاله به علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن می پردازیم. خرمای مضافتی شهر بم که در استان کرمان ایران واقع شده است، با نام "خرمای بم" شناخته می...

1399 دی 27
انواع-روش-های-از-بین-بردن-علف-های-هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز خیلی به نوع علف هرزی که اطراف گیاه یا درخت شما روئیده است بستگی دارد. برای از بین بردن علف های هرز، می‌توانید به...

1399 دی 27
ساده-ترین-راه-های-جلوگیری-از-سرما-زدگی-درختان-و-شوری-خاک

جلوگیری از سرما زدگی درختان و شوری خاک

...

1399 دی 27
علت-ریزش-گل-انار-و-جلوگیری-از-آن

علت ریزش گل انار و راه جلوگیری

...

1399 دی 27
کود-مرغی-برای-انار

کود مرغی برای درخت انار

...

1399 دی 27
تاثیر-نمک-بر-درخت-انار

تاثیر نمک بر درخت انار

...

1399 دی 27
کود-مرغی-و-هر-آنچه-که-باید-درباره-آن-بدانید

کود مرغی | هر آنچه که باید درباره آن بدانید

...

1399 دی 27
جدیدترین-تکنولوژی-های-کشاورزی-تا-سال-2023

جدیدترین تکنولوژی های کشاورزی تا سال 2023

...

1399 دی 27
درمان-بار-ندادن-پسته-افزایش-باردهی-پسته

درمان بار ندادن پسته | افزایش باردهی پسته

...

1399 دی 27

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

ارسال نظر

best sellers

more